Förlagets beskrivning
Den gode läraren beskrivs allt oftare som en professionell, reflekterande praktiker, som inte bara utför ett arbete i klassrummet utan som också funderar över hur det utförs. En viktig förutsättning för en mer systematisk och djupgående reflektion är att undervisningsprocessen dokumenteras och synliggörs.
I denna bok diskuteras inledningsvis vad det innebär att vara en professionell, reflekterande praktiker. Här presenteras också handfasta och praktiska modeller för hur lärare, utan vetenskaplig skolning, på olika sätt kan dokumentera såväl sin egen som sina kollegors undervisning. I ett utförligt avsnitt beskrivs och diskuteras ett stort antal praktiska undervisningsexempel. Boken avslutas med ett antal mer deskriptiva undervisningsexempel som läsaren själv kan reflektera över.
Boken är främst avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare, samt för lärarutbildare som arbetar med undervisningsdokumentation
Fler böcker av Jan Nilsson
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Att se och förstå undervisning
Bokrecensioner » Att se och förstå undervisning
|
|
|
|
|
|
|