Förlagets beskrivning
Förväntningarna och kraven ökar på att organisationer ska säkerställa en verksamhet och affärsmodell som bidrar till ett hållbart värdeskapande. Detta gäller oavsett om det handlar om företag, kommuner eller ideella organisationer. Att göra detta med utgångspunkt i att realisera affärsnytta genom skapandet av samhällsnytta - så kallad shared value - har därmed kommit att bli allt viktigare, och gärna då med utgångspunkt i sektors -övergripande samverkan. Med hjälp av konceptet Social return on investment och den så kallade värde skapandekedjan går det att mäta, följa upp och utvärdera hur verksamheten skapar konkreta värden - socialt, miljömässigt och ekonomiskt. Värdeskapande kedjan bidrar till att skapa underlag som vägleder beslutsfattare mot en ökad resurseffektivitet och ett hållbart värdeskapande. I boken lotsas läsaren genom beskrivningar av värdeskapandekedjans sex komponenter - resurser, aktiviteter, prestationer, effekter, påverkan och värdeskapande - och dess relaterade mätverktyg. Dessutom presenteras praktiska exempel från olika organisationer, och konkreta tips ges för vilken roll de olika delarna av värdeskapandekedjan kan ha i en organisation. Syftet är att bidra med insikter som underlättar skapandet av ett ökat gränsöverskridande och hållbart värdeskapande
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Så mäts socialt hållbart värdeskapande
Bokrecensioner » Så mäts socialt hållbart värdeskapande
|
|
|
|
|
|
|