Förlagets beskrivning
Den nordiska dagspressen är i flera avseenden unik. I internationella sammanställningar av tidningskonsumtion placerar sig de nordiska länderna alltid i toppen. Flera av de mest framgångsrika tidningarna i världen är nordiska.
I Dagspressen i Norden visas, med utgångspunkt i jämförande nordiska och europeiska studier av dagspressens struktur och ekonomi, att den nordiska dagspressens ställning inte är ett resultat av tillfälligheternas spel. Nordiska tidningsutgivare har, inte minst med hjälp av utländska förebilder, skapat en konkurrenskraftig dagspress såväl på upplage- som annonsmarknaden. Den nordiska dagspressen har blivit en förebild för andra länder.
Dagspressen i Norden inleds med en historisk översikt över den nordiska dagspressens utveckling. Därefter sätts enskilda tidningar in i olika ekonomiska sammanhang: marknadsstrukturer, konkurrensförlopp, lönsamhetsutveckling och blockbildning. Framställningen avslutas med europeiska utblickar.
Studentlitteratur har tidigare givit ut två böcker av Karl-Erik Gustafsson: Mått på medier (1992) författad tillsammans med Lennart Weibull och Kampanjplaneringens principer (1977).
Fler böcker av Karl Erik Gustafsson
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Dagspressen i Norden
Bokrecensioner » Dagspressen i Norden : struktur och ekonomi
|
|
|
|
|
|
|