Integrationen av irakier i det svenska samhället i samband mellan sorg och nostalgi

Lamis Kadhum

Dar aljawahiri 2016-01-01.
ISBN 9789163786235

Det var de motstridiga uppgifter om integrationen mellan araber och svenskar som inspirerade mig att skriva denna bok. Genom min erfarenhet av att arbeta inom olika sektorer i Malmö, Trelleborg, som bland annat (utbildare och jobbcoach, samhällesinformatör om den svenska kulturen, företagare, föreningskonsult och ordförande för riksförbundet för kreativa föreningar i Sverige), har jag träffat ett stort antal araber och svenskar av båda könen i olika; åldrar, med varierande akademisk bakgrund, ideologisk, nationella och religiösa tillhörigheter. Jag har insett att många vet mycket lite eller ingenting alls, eller har möjligtvis har felaktiga idéer om integration, asyl, personliga egenskaper, lagar, seder, kultur, uppfostran, familj, hur bildar de svenska och arabiska samhällena.

Kanske kan denna bok vara en positiv referens för den nya generationen av barn från arabiska familjer, som är födda och uppvuxna i Sverige och även i Europa, och som saknar en tillhörighet till sina föräldrars hemland. Boken kan också svara på några av deras frågor och hjälpa dem att bekräfta sina rötter och därmed ge de en positiv inverkan. Ett sådant positiva inflytande gällande deras bakgrund är mycket viktigt för deras interna känsla av alienation från sina rötter, en känsla som islamiska extremister använder till sin fördel för att hjärntvätta unga invandrare och , som skilde dem från sina rötter och gav extremist islamiska organisationer i Europa till sin fördel, så att de kunde bli hjärntvättad och omvandla dem till extremister. Dessa organisationer har lyckats rekrytera hundratals europeiska och svenska ungdomar med utländska eller arabiska rötter och har skickat dem till slagfält i arabiska länder.

I mina diskussioner i boken har jag förlitat mig på en uppriktig dialog med nya invånare och de tankar och anledningar de har uttryckt gällande deras rädsla för integration, och detta kan hjälpa den svenska läsaren att förändra sitt sätt att ta itu med utlänningar. Jag har också försökt att främja integration och att analysera idéer kring integration, för att förstärka de om de är positiva eller undertrycka de är negative, för att på så sätt inte chocka nya invånare.Det jag har lärt mig från det här landet är att lyssna lugnt och diskutera fritt utan att tveka, oavsett hur känslig idén är, och att respektera andras åsikter. Jag är helt övertygad om att bland våra olikheter, kan vackra idéer växa fram, och att konstruktiv kritik är ett hälsosam fenomen som förstärker och förbättrar kreativitet. Jag hoppas därför att läsaren upprätthåller ett öppet sinne för att diskutera bokens åsikter på ett sätt som tjänar ämnet, och utan känslighet eller intolerans

Integrationen av irakier i det svenska samhället i samband mellan sorg och nostalgi Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Integrationen av irakier i det svenska samhället i samband mellan sorg och nostalgi Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.

Bokrecensioner » Integrationen av irakier i det svenska samhället i samband mellan sorg och nostalgi