Enklav (Första boken i Razorland-trilogin)

Ann Aguirre

E-bok. Modernista 2015-04-13.
ISBN 9789176450659

En New York Times bestseller Första boken i Razorland-trilogin »Enastående trilogistart. Har en originalitet och en intelligens som placerar den i det absoluta toppskiktet av sin genre.« | KIRKUS REVIEWS New York ligger i ruiner. Större delen av invånarna utplånades för länge sedan av pesten. En del av de överlevande sökte sig ner under jord och här lever de kvar i olika enklaver. Men i tunnlarna utanför deras befästningar lurar fasansfulla varelser i mörkret missfoster som livnär sig på människokött. Sällan får någon i enklaven uppleva sin tjugoårsdag. När Spadertvå fyller femton genomgår hon blodsriten som förvandlar henne till jägarinna. Hon paras ihop med Tålig, en jägare i hennes egen ålder som bodde ovan jord när han var liten. Snart upptäcker de att den närmaste enklaven helt har utplånats av missfostren, men de äldste vägrar att tro på dem. I stället förvisas Spadertvå och Tålig från enklaven för all framtid och tvingas söka sig ovan jord. Nu måste flickan som fötts i mörkret överleva i dagsljuset vägledd av Tåligs vaga minnen av en stad som nu endast befolkas av några få farliga gäng. Deras enda chans att överleva är att söka sig norrut, till en trakt Tåligs far en gång brukade berätta om, en paradisisk plats där människor kunde leva i fred. Existerar den verk ligen? Och kommer i så fall deras mod och jägarskicklighet räcka till för att besegra alla faror på vägen? Enklav är en fängslande berättelse om två unga människor i en apokalyptisk värld, som ställs inför faror och känslor de aldrig tidigare upplevt. ANN AGUIRRE är en storsäljande amerikansk ungdomsboksförfattare. Innan hon började skriva på heltid arbetade hon bland annat som clown, kontorist och röstskådespelare. Enklav är den första boken i hennes Razorland-trilogi. Ann Aguirre är bosatt i Mexiko. »Gripande överlevnadshistoria i en apokalyptisk framtid. En tät, actionfylld dystopi med verkligt fängslande karaktärer.« | BOOKLIST »Aguirre har skapat en tuff och högst kapabel hjältinna, en lika vass sidekick och en obehaglig men fängslande civilisation.« | PUBLISHERS WEEKLY »Mörkt och spännande, intensivt och i högt tempo. Aguirre har tagit teman från Scott Westerfelds Uglies-serie och diverse zombie litte ratur och skapat något högst eget. Helt uppslukande läsning.« | RT BOOK REVIEWS

Fler böcker av Ann Aguirre

Enklav

Enklav (Första boken i Razorland-trilogin) Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.