Förlagets beskrivning
Fram till början av 1960-talet präglas svensk kriminalfiktion av den anglosaxiska pusseldeckaren, en underhållande men föga kontroversiell litteraturart. Dess efterföljare visar upp en helt annan fysionomi: realistisk, samhällskritisk, desillusionerad i synen på människa och omvärld. Hur bygger de nya kriminalförfattarna upp sina böcker? Vilka värderingar genomsyrar modern kriminalfiktion? Kan vi förklara de förändringar som kännetecknar genren? I denna bok analyseras tre romaner - Maj Sjöwalls & Per Wahlöös Det slutna rummet (1972), Jan Guillous Den hedervärde mördaren (1990) och Henning Mankells Den vita lejoninnan (1993) - mot bakgrund av den politiska och litterära utvecklingen i Sverige. Samtidigt som romanerna illustrerar pusseldeckarens minskade status och den moderna thrillerns och polisromanens genombrott, vittnar de om en djup social och moralisk kris i det svenska samhället. Författarnas realistiska ambition utesluter dock inte att deras böcker också kan fylla eskapistiska och t.o.m. "utopiska" funktioner. Lars Wendelius är verksam vid litteraturvetenskapliga institutionen i Uppsala. Den ingår i serien Skrifter utgivna av Avdelningen för litteratursociologi vid Litteraturvetenskapliga institutionen i Uppsala.
Fler böcker av Lars Wendelius
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Rationalitet och Kaos
Bokrecensioner » Rationalitet och Kaos : Nedslag i Svensk Kriminalfiktion Efter 1965 : Case
|
|
![Rationalitet och Kaos : Nedslag i Svensk Kriminalfiktion Efter 1965 : Case](/images/background.gif) |
![Rationalitet och Kaos : Nedslag i Svensk Kriminalfiktion Efter 1965 : Case](/images/background.gif) |
|
|
|