Snöängeln

Snöängeln

Madelene Petersson

Häftad. Lava Förlag 2024-01-25.
ISBN 9789189854383

I denna bok följer vi Elenora från hennes barndom till att hon närmar sig 30. Med en pappa som är alkoholist växer hon upp med en komplicerad familjedynamik. När han är nykter kan han vara snäll och rolig, men när han är full är hon rädd för honom. Med två yngre syskon känner hon press på att skydda dem, men hur ska hon skydda när hon själv är ett barn? När föräldrarna skilt sig, börjar de våldsamma hoten eskalera. I ett telefonsamtal med Elenora på nyårsafton hotar han med att skära halsen av hennes mamma. Vi får följa Elenoras tuffa uppväxt där hon försöker göra sitt bästa och kämpar för att ta vara på när pappan är nykter och snäll, men tillfällena är få och korta. Det är en rörande berättelse om beroendeproblematik, komplicerade familjerelationer och destruktiva förhållanden

Fler böcker av Madelene Petersson

Mikael Mikael Denna bok rekommenderar jag verkligen!   (Betyg 5 av 5)

Varm, kärleksfull och med ett vackert språk förmedlas stundtals svåra och gripande händelser. Jag som läsare får uppleva Elenoras liv, ibland berättat från ett litet barn och med ett barns försök att greppa det som sker och försöka förstå. Andra gånger berättas historien från Elenora som tonåring eller som vuxen. Jag tycker om att boken inte följer en linjär tidslinje, utan hoppar mellan åren i Elenoras liv. En viktig bok som med stort mod gestaltar hur missbruk i en familj kan upplevas, påverka och förstöra. (Snöängeln)

Saga Saga Välskriven, gripande och vacker.   (Betyg 5 av 5)

Snöängeln är en bok där man som läsare rycks med i Elenoras liv. Barndom, tonårstid och vuxenåren varvas på ett mycket smakfullt sätt genom berättelsen. Språket är vackert och händelser och personer är så målande beskrivna att man som läsare är där i händelsernas centrum och ser allting så tydligt. Det är en gripande berättelse om hur livet kan färgas av en förälders missbruk. En berättelse där det tyvärr finns många som kan känna igen sig. Detta är en bok som stannar kvar inom en ... långt efter att sista meningen är läst. (Snöängeln)

anon Gripande o målande   (Betyg 5 av 5)

Mycket gripande bok som är svår att släppa taget om.
Kan nog va igenkännande av många.