Lenins guld

Lenins guld

Petter Österlund

Pocket. Cayenne förlag 2020-11-13.
ISBN 9789198568837

Petter Österlund från Sundsvall romandebuterar med en skröna från den stora revolutionens epok. De fotografier han presenterar under den AW är helt unika pressbilder och bevarat bildmaterial från sovjetiska tidningsarkiv, 1917-1945. Bland annat fotografier från Sovjets sammanbrott t.ex. Gorbatjov efter kuppen 1991 m.m. Unika signerade pappersoriginal från sovjetiska och internationella fotografer och en privat samling från CCCP 1917-1991. Lenins Guld heter den roman som innebär Petter Österlunds första egentliga verk som skönlitterär berättare. Petter har tidigare gett ut en biografi om skådespelerskan Ingrid Bergman och hennes liv med sin första man Petter Aron Lindström, från Stöde i Västernorrland. Han har också gett ut en rad böcker och skrifter om fotografi och konst bland annat monografin över Emil Heilborns fotografier, utgiven 2003. Lenins Guld är en roman som utspelar sig fritt i tid och rum med hela 1900-talet som fond. Ett särskilt avstamp finns i den berömda tågresa genom Sverige som revolutions-ledaren Vladimir Lenin företog sig genom hela Sverige från Lund till Haparanda på väg mot Petersburg för att ta befälet över den revolution som just stod för dörren. Fotografen Anders Kävström från Sundsvall dras med hull och hår in i den hisnande berättelse som har sin upprinnelse i Lenins tågresa. Det hela blir till en vildsint och omtumlande resa som utspelar sig både i Moskva, Paris, Sundsvall och på kontinenten i stort - precis som inom Anders Kävström själv. Petter Österlund har ett självklart grepp om sin historia som till lika delar är en fantastisk skröna tillika en politisk thriller där vem som helst kan visa sig vara din fiende eller vän

Fler böcker av Petter Österlund

Lenins guld

Lenins guld Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.