Mindfulness i klassrummet : steg för steg

Peter Fowelin

Häftad. Dana Förlag 2021-10-10.
ISBN 9789198642834

Mindfulness i klassrummet - steg för steg" är skriven för lärare och andra pedagoger från förskolan till gymnasiet. Som läsare vägleds du i hur mindfulness kan användas i arbetet med barn och ungdomar för att minska deras stress, oro och koncentrationssvårigheter. Bokens kapitel behandlar centrala delar i mindfulnessträningen i en ordningsföljd som passar i skolan: kroppen, sinnena, andningen, tankar och känslor samt avslutningsvis hur mindfulness kan användas för att stärka relationerna i en elevgrupp. I boken finns cirka 50 olika övningar och varje kapitel innehåller övningar som är kopplade till just det kapitlets tema. Boken innehåller också flera arbetsblad som kan kopieras till eleverna. Varje kapitel innehåller också råd och tips om hur du som läsare själv kan använda mindfulness. Boken är därmed även en introduktion till hur mindfulness kan bidra till ökad kvalitet i ditt arbete med barn- och ungdomar, och till att du får ett allmänt ökat välbefinnande och ett större lugn. Den andra utgåvan (2021) är utökad med ett kapitel om forskningen kring mindfulness i skolan, ännu fler övningar för elev- och klassrumssituationen samt ett appendix om anpassningar för sårbara elever när mindfulness tränas i skolan. "Jag hade inte kunnat önska mig en mer tydlig, informativ och praktisk bok om mindfulness i skolan. Peter Fowelin fångar förhållningssättet i mindfulness bra, utan att vare sig krångla till det eller trivialisera. Alla övningar är också en guldgruva. Mindfulness i klassrummet bidrar till att bryta mark, så att allt fler pedagoger kommer att våga använda sig av mindfulness i arbetet med barn och unga." Ola Lundström, lärare i mindfulness och meditation, f.d. gymnasielärare, om bokens första utgåva 2011 OM FÖRFATTAREN Peter Fowelin är före detta so-lärare, organisationskonsult, skribent i bland annat ledarskapsfrågor och har sedan 2008 arbetat med mindfulness i olika sammanhang. INNEHÅLL Förord av Yvonne Terjestam Förord av Ola Schenström 1. Den stressade eleven 2. Vad är mindfulness? 3. Vår sanningsenliga kropp 4. Våra uppmärksamma sinnen 5. Vår lugnande andning 6. Våra bångstyriga tankar och bråkiga känslor 7. Du jag och hela gruppen 8. En skola utan stress? 9. Forskning om mindfulness i skolan Appendix 1: Övningar för olika klassrums- och elevsituationer Appendix 2: Om risker med mindfulness för sårbara elever

Fler böcker av Peter Fowelin

Mindfulness i klassrummet

Mindfulness i klassrummet : steg för steg Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.