Jag är Roxy

Jag är Roxy

Roxy Jansson Stening Susanne Fransson

Häftad. Virens förlag AB 2022-11-24.
ISBN 9789198800340

Hur är det att vara tretton år i dagens samhälle? Den här boken ger en unik inblick och kunskap om Roxys liv från det att hon vaknar till dess att hon somnar. Vi får följa med på en resa i rullstol, med personliga assistenter i en värld där det finns stora brister när det gäller tillgänglighet och anpassningar. Roxy har olika funktionsvariationer och därmed rättigheter enligt lagstiftning. Hur fungerar då detta i praktiken? I boken kan du läsa om hur det går att ta sig fram med rullstol på gatorna i Göteborg. Du får också reda på hur det är när assistenter slutar och nya ska rekryteras. Och du får veta hur dåligt det fungerar i skolan och hur orättvist det då blir när betyg sätts. Men Roxy berättar också om sitt fritidsliv och om sina framtidsdrömmar. I boken delar Roxy med sig av hela sin livsvärld och sina erfarenheter. Boken vänder sig till alla som är intresserade av funktionsrättsfrågor. Både barn och vuxna kan läsa boken. Den kan användas som kurslitteratur på gymnasiets omvårdnadsprogram, utbildningar för personliga assistenter och barnrättsombud, högskolekurser inom hälso- och sjukvårdsprogrammet, lärarprogrammet och socionomprogrammet med mera. QR-koden används för att länka till ytterligare material och fördjupning. Boken kan därmed uppdateras fortlöpande

Fler böcker av författarna

Katarina Hollertz Katarina Hollertz Roxy - en läsvärd bok om en ung människas liv   (Betyg 5 av 5)

En fantastisk bok. Att få insyn i en ung människas livsvärld är ett privilegium. Boken är lättläst med bra flow i texten, och det är viktiga frågor som lyfts. De rättsliga kommentarerna höjer bokens läsvärde och gör förståelse för juridikens betydelse för människors möjligheter att leva sina liv. Det är lätt att tycka om Roxy. Boken lyfter ger hopp om framtiden - det finns så mycket som går att förändra så att vi får ett samhälle som funkar för fler. Rekommenderar boken till elever i grundskolan, lärare, personliga assistenter, socionomer, politiker, forskare och andra som är intresserade av rättvisefrågor och människors livsvillkor. (Jag är Roxy)

Jag är Roxy

Jag är Roxy Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Jag är Roxy Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.